Etický kodex zaměstnanců
Etický kodex je základním dokumentem Domova Sovova, který stanovuje pravidla jednání a chování všech pracovníků Domova Sovova k zájemcům o službu, ke klientům a jejich blízkým, ke spolupracovníkům, organizaci a veřejnosti.
Etický kodex je souborem norem a pravidel, která jsou dodržována při poskytovaní služeb, ale rovněž je souborem hodnot podporující naplňování kvality sociální služby Domova Sovova.
Účelem Etického kodexu je rovněž informovat klienty, jejich rodiny a širokou veřejnost o přístupu, který mohou od naší služby očekávat.
Pracovníci Domova respektují, chrání a zajišťují dodržování lidských práv klientů, tak, jak jsou vyjádřeny v Listině základních práv a svobod, která vychází ze Všeobecné deklarace lidských práv a dalších mezinárodních dohod.
Pracovníci Domova stále usilují o zajištění klidného a bezpečného prostředí a důstojného života klientů při poskytování sociální služby.
Pracovníci Domova nevyžadují ani nepřijímají dary ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit jejich přístup ke klientům. Nevyužívají žádných výhod vyplývajících z jejich postavení, ani získané informace pro svůj soukromý zájem.
ZÁSADY
Respektuji jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
Respektuji právo každého člověka na seberealizaci v takovém rozsahu, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva u jiných lidí a usiluji o vytváření takových podmínek, ve kterých mohou klienti a pracovníci svá práva naplňovat.
Dodržuji pravidla slušného chování a běžného společenského styku. Napomáhám svým jednáním a chováním k vytváření nekonfliktního prostředí.
VE VZTAHU KE KLIENTŮM
Při své práci reprezentuji ohleduplný, adekvátní a rovný vztah ke klientům. Jednám dle zásad slušného chování, zdravím klienty, zaměstnance a návštěvy. Zdravím tak, aby mě bylo slyšet a zdravím s úsměvem. Při práci a při školení nepoužívám soukromý mobilní telefon.
Dodržuji zásady poskytování služby, tj. respektuji důstojnost a individualitu klientů, podporuji jejich soběstačnost a běžný způsob života, službu poskytuji na základě vzájemné spolupráce s klientem a kolegy.
Vedu individuálním přístupem klienta v rámci jeho možností k vědomí odpovědnosti sám za sebe. Respektuji jeho individuální potřeby, přání, životní hodnoty, zvyky a rituály. Podporuji je a vytvářím podmínky pro jejich naplnění.
Poskytuji klientům všechny potřebné informace: úplné, nezkreslené a pravdivé, ve formě, která odpovídá jejich schopnostem a potřebám.
Hledám možnosti, jak klienta zapojit do řešení jejich problémů, plánování a poskytování podpory a péče.
Chráním klientovo právo na ochranu osobních údajů, soukromí, svobodnou volbu a důvěrnost sdělení. Žádnou informaci o klientovi neposkytnu další fyzické ani právnické osobě bez klientova souhlasu.
Respektuji klientův názor či rozhodnutí. Chovám se profesionálně. Klienta nehodnotím, nekárám, nezastrašuji, nezesměšňuji a nenálepkuji. Neuděluji nevyžádané rady. Při kontaktu s klientem si všímám jeho projevů.
Klientovi při oslovování vykám, pokud má klient specifický a individuální požadavek na oslovování – oslovuji klienta dle jeho přání, jak je uvedeno v individuálním plánu.
Nepoužívám zdrobněliny při hovoru s klientem. O klientech mezi spolupracovnících vždy hovořím taktně, abych zachoval a chránil jejich i svoji důstojnost.
Dbám na profesionální hranice vztahu mezi pracovníkem a klientem. Před klienty neřeším své osobní či pracovní záležitosti, neprezentuji své subjektivní názory či postoje. S klienty či jinými nezúčastněnými osobami neřeším interní záležitosti Domova. Neovlivňuji klienty svými názory a postoji ve vztahu k Domovu, politice, náboženství apod.
Vždy věnuji pozornost pouze klientovi při kontaktu s ním, neodbíhám a prováděné úkony vždy slovně doprovázím.
Vstupuji do pokoje klienta po zaklepání na dveře a čekám na výzvu „vstupte, ano, apod.“, pokud není odezva, zaklepu znovu, vyčkám a vstoupím, výjimkou jsou nouzové a havarijní situace. Při příchodu i odchodu klienta vždy zřetelně pozdravím
Podporuji a zajištuji soukromí klientů, zavírám dveře do pokojů a používám závěsy či zástěny.
Respektuji a podporuji, vždy a za každé situace, důstojnost klienta a zajišťuji jeho intimitu. Při přesunu klienta mimo pokoj vždy zajistím důkladné zakrytí jeho těla.
Snažím se podporovat úzký vztah klienta s rodinnými příslušníky a známými, se kterými spolupracuji v plánování péče. Neposkytuji žádné informace o klientovi bez jeho souhlasu, s výjimkou život ohrožujících skutečností. Vždy odkazuji na zdravotní personál či lékaře ohledně předávání informací o zdravotním stavu klienta.
VE VZTAHU K DOMOVU SOVOVA
Ctím hodnoty, na nichž je činnost Domova Sovova založena – poslání, zásady a cíle poskytované sociální služby.
Plním zodpovědně své povinnosti vyplývající ze závazků k organizaci a za svou práci nesu plnou odpovědnost.
Zachovávám mlčenlivost o vnitřních záležitostech Domova Sovova i mimo pracoviště.
Chovám se šetrně k majetku a vybavení Domova Sovova i k majetku klienta, se svěřenými pomůckami a materiálem zacházím hospodárně. Z Domova Sovova neodnáším žádné vybavení, materiál a potraviny.
Dbám na dobré jméno organizace, podávané informace jsou vždy v souladu s mými kompetencemi.
VE VZTAHU KE SPOLUPRACOVNÍKŮM
Ke spolupracovníkům se chovám slušně, nepoužívám hrubé a sprosté výrazy, spolupracuji v týmu bez ohledu na pracovní zařazení, poskytuji svým kolegům součinnost při plnění pracovních povinností. Kolegům cizincům vycházím vstříc a poskytuji maximální podporu při začlenění do kolektivu.
Před klienty nesnižuji kompetence ani profesionalitu ostatních pracovníků, popř. spolupracujících osob (např. lékařů, apod.) Rovněž se nevměšuji do odborných kompetencí jiných profesí, pokud mi to nenáleží z náplně práce (jedná se např. poučování lékaře o postupu léčby ze strany PSS).
Nikdy nehalekám a nekřičím na kolegy ani na klienty „na dálku“. Neruším klienty i ostatní pracovníky nadměrným hlukem, který lze omezit. Především v ranních a večerních hodinách nekomunikuji hlasitě na chodbách.
Problémy a spory řeším taktně, nikdy je neřeším za přítomnosti dalších klientů. Kritické připomínky vůči ostatním spolupracovníkům nebo pracovní spory nikdy neřeším před klientem či zájemcem o službu, ale v pracovním kolektivu a pouze s dotyčnou osobou.
VE VZTAHU K ODBORNOSTI
Naplňuji standardy kvality sociálních služeb, včetně příslušných metodických pokynů a pracovních postupů.
Prohlubuji své odborné znalosti i dovednosti, které následně předávám svým spolupracovníkům a snažím se nové poznatky zavádět do praxe.
VE VZTAHU KE SPOLEČNOSTI
Dbám na dobré jméno organizace a svým jednáním na veřejnosti ho žádným způsobem nepoškozuji, jsem loajální ke svému zaměstnavateli.
Dbám na úpravu svého zevnějšku; hlídám si, aby mé oblečení odpovídalo pracovnímu zařazení, místu výkonu práce a abych jím náležitě reprezentoval Domov Sovova. Při vykonávané práci dbám na svou bezpečnost a nosím ochranné pomůcky.
Jednám a chovám se vždy tak, abych předcházel možným předsudkům veřejnosti vůči našemu Domovu a jeho klientům. Svým přístupem usiluji o rozvíjení důvěry veřejnosti v námi poskytovanou sociální službu.
Spolupracuji s ostatními organizacemi, institucemi a rodinami klientů. Velký důraz kladu na podporu studentů vykonávajících praxi v našem domově.
ZÁVAZNOST
Etický kodex je nedílnou součástí vnitřních pravidel a je pro všechny pracovníky závazný. Jeho nedodržování může být posuzováno jako porušení povinností vyplývajících z pracovního poměru.
Mgr. Markéta Tvrdá
ředitelka